ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Toepassingsgebied
Wanneer in deze algemene voorwaarden verwezen wordt naar “MLL”, “wij”, “we”, “ons” of “onze”, betreft dit de vennootschap MLL GROUP bv, gevestigd te 3300 Tienen, Sint-Hubertusstraat 220, met ondernemingsnummer RPR Leuven BE 1022.284.681, evenals elke vennootschap die met MLL verbonden is conform artikel 1:20 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle professionele relaties tussen MLL en haar cliënten.
Voor diensten zoals opleidingen, seminaries, trainingen, coaching, events en gelijkaardige activiteiten gelden de bijzondere voorwaarden opgenomen in Titel II van dit document, boven de algemene voorwaarden.
Bij twijfel over het type dienstverlening, zijn de algemene voorwaarden van toepassing. Afwijkingen zijn enkel geldig indien ze uitdrukkelijk en schriftelijk door beide partijen worden aanvaard.
In geval van tegenstrijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en de inhoud van de opdrachtbrief, heeft de opdrachtbrief voorrang.
MLL kan enkel aansprakelijk worden gesteld voor opdrachten waarvan bewezen wordt dat ze door haar expliciet aanvaard zijn.
2. Totstandkoming van de overeenkomst
Behalve indien anders overeengekomen in de opdrachtbrief, komt de overeenkomst tot stand wanneer MLL de door de cliënt ondertekende opdrachtbrief ontvangt én mede ondertekent.
Indien de opdrachtbrief nog niet ondertekend werd door MLL, zijn de professionele relaties tussen beide partijen toch onderworpen aan deze algemene voorwaarden vanaf het moment dat deze documenten (per post, e-mail, fax of persoonlijk met ontvangstbewijs) aan de cliënt werden bezorgd.
3. Duur en opzegging van de overeenkomst
3.1 Recurrente opdrachten
3.1.1 Definitie:
Een “recurrente opdracht” betreft prestaties van dezelfde aard die periodiek moeten worden geleverd.
3.1.2 Duur & beëindiging:
Recurrente overeenkomsten worden geacht van onbepaalde duur te zijn, tenzij anders blijkt. Beide partijen kunnen de overeenkomst op elk moment beëindigen met een opzegtermijn van één maand via aangetekende brief.
Prestaties na beëindiging maar met betrekking tot de voorbije periode kunnen via een aparte overeenkomst geregeld worden. Beëindiging leidt automatisch tot stopzetting van voorbereidingen voor de jaarrekening van het boekjaar voorafgaand aan de beëindiging, tenzij anders overeengekomen.
3.2 Niet-recurrente opdrachten
3.2.1 Definitie:
Alle andere opdrachten dan hierboven vermeld.
3.2.2 Duur & beëindiging:
Deze overeenkomsten zijn van bepaalde duur en eindigen automatisch na voltooiing van de opdracht. Vroegtijdige beëindiging is mogelijk door de cliënt mits vergoeding van de geleverde prestaties én een schadevergoeding van 30% van het niet-uitgevoerde deel.
3.3 Afhandeling na beëindiging
Alle stukken die de cliënt toebehoren, worden terugbezorgd tegen ontvangstbewijs. MLL mag administratieve kosten aanrekenen voor deze overdracht.
4. Onmiddellijke beëindiging
4.1 Door MLL
MLL kan onmiddellijk, zonder opzegtermijn of schadevergoeding, de overeenkomst beëindigen indien:
-
Haar onafhankelijkheid in het gedrang komt;
-
Beroeps- of deontologische normen niet gevolgd kunnen worden;
-
De cliënt in gebreke blijft (zie punt 6.2);
-
De cliënt failliet gaat of in vereffening is;
-
Het risicoprofiel van de cliënt wijzigt;
-
Er structureel niet wordt betaald.
MLL verwittigt de cliënt steeds per aangetekend schrijven, eventueel voorafgegaan door een waarschuwing.
4.2 Faillissement
In geval van faillissement van de cliënt wordt de overeenkomst automatisch ontbonden.
4.3 Door de cliënt
De cliënt mag de samenwerking beëindigen zonder opzegtermijn of vergoeding indien MLL kennelijk tekortschiet in haar verplichtingen. Hiervoor moet eerst een schriftelijke ingebrekestelling gebeuren.
4.4 Bij betalingsonmacht
Elke partij kan onmiddellijk beëindigen indien de ander niet meer in staat is schulden te betalen of onder bewind is geplaatst.
5. Opschorting
Bij niet-nakoming door de cliënt (bv. wanbetaling) mag MLL haar prestaties opschorten tot de cliënt zijn verplichtingen nakomt. De cliënt wordt hiervan per aangetekend schrijven op de hoogte gebracht.
Alle kosten die hieruit voortvloeien zijn ten laste van de cliënt.
6. Rechten en plichten
6.1 Verplichtingen MLL
MLL voert de opdracht uit als middelenverbintenis en met professionele zorg. Ze respecteert termijnen enkel indien de cliënt tijdig informatie bezorgt. MLL is niet aansprakelijk voor laattijdige levering als gevolg van cliëntvertragingen of wetswijzigingen.
Ze controleert niet de juistheid van door de cliënt aangeleverde documenten tenzij anders overeengekomen.
MLL mag zich laten bijstaan door deskundigen en medewerkers. Haar burgerlijke aansprakelijkheid is verzekerd. MLL en haar medewerkers zijn gebonden aan beroepsgeheim, behoudens uitzonderingen in het kader van antiwitwaswetgeving.
6.2 Verplichtingen cliënt
De cliënt moet tijdig alle nodige informatie bezorgen, MLL informeren over wijzigingen, en de juistheid van geleverde documenten controleren. Hij dient ook contact- en eigendomswijzigingen onmiddellijk te melden.
6.3 Afwervingsverbod
Gedurende de overeenkomst en tot drie jaar nadien mag de cliënt geen MLL-medewerkers of zelfstandige medewerkers aanwerven zonder schriftelijke toestemming. Overtreding leidt tot een forfaitaire schadevergoeding van € 50.000.
7. Erelonen
7.1 Bepaling
Erelonen worden bepaald op basis van tijdsbesteding of forfaitair, afhankelijk van de opdrachtbrief. Externe kosten worden apart gefactureerd.
7.2 Betaling
Facturen dienen binnen 30 dagen betaald te worden. Laattijdige betaling leidt automatisch tot interesten en een schadevergoeding van 10% van het bedrag (min. € 250).
7.3 Voorschotten
MLL kan een voorschot vragen en haar prestaties uitstellen tot dit betaald is.
7.4 Betwisting
Betwistingen moeten binnen 7 dagen per aangetekende brief gemeld worden. Bij het uitblijven van een betwisting geldt de factuur als aanvaard.
8. Aansprakelijkheid
MLL is enkel aansprakelijk bij grove fout, opzet of ernstige nalatigheid. Aansprakelijkheid is beperkt tot de dekking van haar beroepsverzekering. Indien deze niet tussenkomt, is de aansprakelijkheid beperkt tot driemaal het ereloon van het voorbije jaar.
Uitsluiting geldt voor indirecte schade, zoals gederfde winst of verlies van gegevens.
9. Antiwitwas en meldingsplicht
MLL is wettelijk verplicht om cliënten en hun uiteindelijke begunstigden te identificeren en bepaalde informatie te melden aan bevoegde autoriteiten. De cliënt moet hieraan meewerken en wijzigingen tijdig melden.
10. Elektronische communicatie
Beide partijen erkennen dat elektronische communicatie risico’s inhoudt (zoals verlies, fouten of interceptie) en aanvaarden deze. Ze nemen passende voorzorgsmaatregelen en zijn zelf verantwoordelijk voor de bescherming van hun systemen.
11. Overmacht
MLL is niet aansprakelijk voor overmacht. Indien overmacht langer dan twee maanden duurt, mag de overeenkomst ontbonden worden zonder schadevergoeding.
12. Intellectuele eigendom
Alle intellectuele rechten (teksten, afbeeldingen, methoden, tools...) blijven eigendom van MLL en mogen niet zonder toestemming worden gebruikt of gekopieerd.
13. Verwerking van persoonsgegevens
MLL verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de GDPR-wetgeving. De cliënt garandeert de rechtmatigheid van de gegevens die hij aanlevert. MLL neemt de nodige beveiligingsmaatregelen en informeert de cliënt bij datalekken. De gegevens worden gewist na afloop van de wettelijke bewaartermijnen.
14. Toepasselijk recht en geschillen
Belgisch recht is van toepassing. Enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Leuven zijn bevoegd.
BIJZONDERE VOORWAARDEN
15. Toepassing
Deze voorwaarden gelden voor alle samenwerkingen rond opleidingen, trainingen, coaching, events en gelijkaardige diensten. Ze hebben voorrang op de algemene voorwaarden indien er tegenstrijdigheden zijn.
16. Totstandkoming
Inschrijvingen gebeuren schriftelijk of elektronisch. Een overeenkomst komt pas tot stand na schriftelijke bevestiging door MLL. De factuur volgt gelijktijdig of kort nadien.
17. Betaling
Facturen moeten binnen 14 dagen betaald worden, of voor aanvang van de opleiding indien de factuur minder dan 14 dagen voor aanvang werd opgemaakt.
Bij laattijdige betaling kan toegang tot de opleiding worden geweigerd. Er is een schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van € 250, verschuldigd.
18. Annulering & Vervanging
18.1 Door de cliënt
Annulering tot 14 dagen voor aanvang: 50% van de prijs is verschuldigd. Nadien: volledige inschrijvingsprijs. Annulering dient schriftelijk te gebeuren.
18.2 Door MLL
MLL mag opleidingen annuleren of verplaatsen bij overmacht of onvoldoende inschrijvingen. Reeds betaalde inschrijvingsgelden worden terugbetaald.
18.3 Vervanging
Deelnemers mogen zich laten vervangen, mits voorafgaande verwittiging. Doorverkoop van inschrijvingen is niet toegestaan zonder toestemming.
19. Intellectuele eigendom
Documentatie verstrekt tijdens opleidingen is auteursrechtelijk beschermd en mag niet worden gekopieerd of verspreid zonder toestemming van MLL.
20. Aansprakelijkheid
De informatie uit opleidingen is algemeen en geen individueel advies. MLL is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van gebruik ervan of voor ongevallen voor, tijdens of na de opleiding.
21. Diverse bepalingen
De bepalingen uit artikelen 8 tot en met 14 van de algemene voorwaarden zijn van toepassing op deze bijzondere voorwaarden, met de nodige aanpassingen (mutatis mutandis).